Varustamo 70-luvulla

Jorma Rautakorpi muistelee varustamon toimintaa 70-luvulla:

”Matkailun Edistämiskeskuksen silloinen johtaja Bengt Pihlström oli kuuden ulkomaan toimistonsa vahvuudella kovasti markkinoinut Suomen järvimatkailua sekä siinä sivussa myös meren saariston kauneutta. Vietiin esitteitä MEK:n lisäksi Suomen Matkatoimistoon, Kalevan incoming-osastolle ja Ageban Leo Piltzille. Kesällä tuli vouchereita ulkomailta ja asioita hoidettiin telefaxilla jo 70-luvulla. Tavallisin ulkolainen matkanjärjestäjä silloin oli Kuoni. Ageban Piltzin kanssa sovittiin, että aletaan ajamaan sightseeing by bus and boat, jossa Ageban lippu kelpasi meillä laivoilla. Tämä järjestely tehtiin sen jälkeen, kun muutaman vuoden yhteistyö katkesi Helsingin matkailuyhdistyksen kanssa. Risto Välttilän kanssa saimme sovittua, että meidän risteilylle pääsee Helsinki-kortilla edullisesti. Silti sightseeing-risteilyä ei saatu mahtumaan Helsinki-kortin pakettiin, koska risteilyn osuus kortin arvosta oli liian suuri - sinänsä valitettavaa."

Tunnelmaa 70-luvulta

 Natalian tunnelmaa 70-luvulla   

"Mikko Nupponen oli Helsingin kaupungin matkailupäällikkö monia vuosia. Mikko otti mielellään meidän esitteitä jakoon Espan kulman toimistoon. Helsingin kaupungin liikennelaitoksen vesiliikennepäällikkö Olli Nikula määräsi saarten liikenteestä ja markkinoinnista. Kerran kokouksessa päätettiin, että lähdetään tutustumaan Euroopan vesiliikenteeseen. Nikulan mukaan lähti Rautakorpi, koska muita liikennöitsijöitä ei ollut tarjolla. Tutustuttiin Tukholman, Hampurin, Amsterdamin sekä Rotterdamin vesiliikenteeseen, josta tehtiin raportti matkailua palvelevan laivaliikenteen kehittämiseksi. Laivaliikenne oli MEK:in avustamaa eri yhtiöille pienillä summilla, jotka loppuivat 80-luvulla.”

m/s Natalian baari 70-luvulla

 Natalian baari 70-luvulla 

”Paras markkinointi on ”kun aurinko paistaa” sanoi Katarinan kippari Karl Martin, joka luotsasi Katarinaa vuosikaudet. Sipoon vedet hyvin tunteneena Kallen voi lähettää ajamaan turvallisesti Sipoon saariston sokkeloihin. Ammatikseen ajavat saariston kipparit Paul Wallenius (Terhi 2) , Erik Lindman (Terhi 1) Kalle Fagerström (Standard) opettivat uusia tulokkaita. Matti Kotro ajoi Standard 2:lla ja Terhillä Suomenlinnan yövuoroja lautan seisoessa yöajan. Tämä sopi ilmeisen hyvin pappismiehelle Rotterdamin merimieskirkosta. Yövuorossa piti olla kaksi ja kansimiehenä olivat joko Pekka Haltia tai armeijan mies Rajalan Mikko Suokista. Tähän vuoroliikenteeseen ei tarvittu markkinointia sen enempää kuin Isosaaren armeijan yhteysliikenteeseen, jota ajettiin vuositolkulla Katarinalla ja Natalialla. Santahaminan rannikkotykistörykmentin miehet olivat 70- ja 80-luvuilla tuttuja. Yhtiömme alukset ovatkin sotatilanteessa pakkolunastettujen armeijakaluston joukossa.”

Natalian tunnelmaa 70-luvulla

 Natalian tunnelmaa 70-luvulla

Sightseeing-esite 70-luvulla

 Sightseeing-esite 70-luvulla