Matka Suomeen

Jorma Rautakorpi kertoo Natalian matkasta Suomeen vuonna 1974:

”Natalia tuotiin Suomeen lokakuun syysmyrskyjen aikaan. Matka onnistui kuitenkin oikein hyvin neljän hengen miehistön voimin. Kun Natalialla lähdettiin Amsterdamista rautatieaseman takana olevasta laiturista, oli laivaa varusteltu jo viikon ajan. Furunon tutka oli ostettu mukaan jo Helsingistä ja se asennettiin paikoilleen ennen lähtöä. Edelliskerralta oli opittu, että tutka pitää olla, sillä näillä vesillä on usein sankkaa sumua.”

Kielin kanava

 Kielin kanava 

Kiinni hiekkapohjassa

”Päätettiin ajella Delfzijlin kaupungin jälkeen Pohjanmeren puolelle Borkum- ja Noordeney-saarten sisäpuolella rantaväylää, mutta siellä oli liian matalaa ja jäätiin kiinni hiekkapohjaan. Mukana ollut luotsi rauhoitti, että tämä on normaalia ja että vuorovesi on nousemassa. Oli tyyntä ja päätimme, että seuraavasta mahdollisesta paikasta ajetaan jo avomeren puolelle, josta matka jatkuikin ”nopeasti” 8 solmun nopeudella Brunsbütteliin, Kielin kanavalle. Helsingin edustalle, Harmajan kohdalle tultiin seitsemän vuorokautta myöhemmin aika väsyneinä. Saimme VHF-puhelimella viestitettyä kotiväelle, että kohta ollaan perilla Tolkkisten telakalla. Tuliais-viinat olivat telakalle tulon jälkeen vielä viikon jemmassa ankkuriboksissa, ennen kuin niitä uskalsi kaivaa esiin. Oli se jännää silloin.”  

Kielin kanava - Rendsburgin silta

 Kielin kanava - Rendsburgin silta

Kanavan sulku

 Kielin kanavan sulku Brunsbüttelissä