Tekniikkaa vuosien varrelta

M/s Ied Glasius valmistui Scheepswerf Peters -telakalla Dedemsvaartissa, Hollannissa 1964 valmistusnumerolla 072. Telakka oli toiminnassa vuodesta 1897 vuoteen 1969.

Tiedot valmistuessa: Mittapituus 27,75 m (varsinainen pituus 24 m), leveys 5,40 m, syväys 1,30 m. Pääkone Perkins 300 hv.

Tuleva m/s Natalia varusteltavana Amsterdamin päärautatieasemalla 1964

 Tuleva Natalia varusteltavana Amsterdamin päärautieasemalla 1964

Jorma Rautakopi kertoo tekniikasta:

"Nataliassa oli alkuvuosina ohjaamon yläosa ikkunoista ylöpäin tehty puusta, lisäksi ohjaamon ovet olivat puiset. Kone oli suora kuutos-Scania, joka vaihdettiin suurempaan 14 litran V12 Detroit Dieseliin. Kone oli jo tuohon aikaan ns. pumppusuutin ja upeakäyntinen. Yläosa ohjaamosta tehtiin alumiinista ja rakennettiin aurinkokansi. Kapasiteetti ei muuttunut, joka silloin 70-luvulla oli 250 henkeä. Nykyään Natalia on muutettu ravintolalaivaksi. Salongeissa on pöytäpaikkoja 120 hengelle ja hyvin tilaa aurinkokannella. Keittiö on varustettu hyvin nykyvaatimuksia vastaavaksi. Ravintolatilatkin ovat muuttuneet vuosien varrella ja niitä uusitaan jatkuvasti. Lisäksi on paljon uusittua teknikkaa, jota asiakas ei näe mm. nykyinen Volvo D12-kone, kaksi uutta generaattoria, keskuslämmitys ja kylmähuonetilat."

m/s Natalia 80-luvun alussa

 Natalia Kauppatorilla 80-luvun alussa

Sisaralus rakenteilla 

 Sisaralus m/s Schouwen Duiveland (m/s Heinrich Heine) rakenteilla 1967

Sisaraluksen vesillelasku

Sisaraluksen vesillelasku - m/s Dr. ir. F.Q. den Hollander

Pääjohtaja den Hollander vesillelaskussa

 Rautateiden pääjohtaja den Hollander vesillelaskussa 

Sisaraluksen kölinlasku

Sisaraluksen kölinlasku - m/s Dr. ir. F.Q.
den Hollander (m/s Le Tivano)