Natalian historia

Liikenne alkoi 1945

Saaristoliikenne oli vilkasta Helsingissä 1900-luvun alkupuolella. Sota kuitenkin tyrehdytti liikenteen ja monet aluksista jouduttiin luovuttamaan sotakorvauksina. Kaupunkilaisilla oli kova kaipuu saaristoon, mutta laivoja ei juuri ollut. Kysynnästä johtuen Jaakko Rautakorpi aloitti liikenteen Vehkasaareen puisella m/s Annikilla vuonna 1945. Vähitellen liikenne kasvoi ja hankittiin lisää aluksia. Uusiksi kohteiksi tulivat mm. Pihlajasaari, Pirttisaari ja Porvoo. Lue lisää Royal Linen historiasta.

Tarve suuremmille aluksille

1960-luvulla Suomen talous koheni ja kysyntä kasvoi. Lisäksi lento- ja laivayhteyksien parannuttua Helsingissä vieraili yhä enemmän turisteja ja pian sightseeing-risteilyistä tulikin tärkeä osa liikennettä. Kun Jaakko Rautakorpi kuoli vuonna 1970 Jorma Rautakorpi jatkoi toimintaa. Vanhojen puualusten tilalle tarvittiin suurempia metallirunkoisia aluksia. Sopivia aluksia ei Suomessa tuolloin juuri ollut saatavilla ja Jorma Rautakorpi kävi etsimässä uutta kalustoa mm. Saksasta ja Hollannista.

Risteilyllä Amsterdamin satamassa

 m/s Ied Glasius (tuleva Natalia) risteilemässä IJ-joella Amsterdamin satamassa 1966
 

Aluksia Amsterdamista

Amsterdamissa oli jo tuolloin vilkas ja kehittynyt sightseeing-risteilyliikenne. Kanavaristeilyjen ohella liikennöitiin Havenrondvaart-satamaristeilyjä päärautatieaseman takaa. Liikennöitsijänä toimi Hollannin rautateiden omistama Reederij Koppe-varustamo. Jorma Rautakorpi hankki vuonna 1972 m/s Joop C. Glasiuksen, josta tuli m/s Katarina. Jo tuolloin Jorma Rautakorven mieleen oli jäänyt tyylikäs m/s Ied Glasius. Hollannin rautatiet oli lopettamassa Amsterdamin satamaristeilyt ja m/s Ied Glasius oli myytävänä. Alus myytiin 1974 Rautakorpi Oy:lle 75.000 Guldenin kauppahinnalla, 110.000 euroa vuoden 2014 rahassa. Monet ihmettelivät Jorma Rautakorven hankintaa, sillä tuolla hinnalla olisi saanut kolme puuvenettä. Neljässä vuosikymmenessä Natalia on risteillyt tuhansia risteilyjä ja siitä on tullut osa Helsingin kaupunkikuvaa.

Kotilaituri Amsterdamin päärautatieasemalla

 m/s Ied Glasius (tuleva Natalia) Amsterdamin päärautatieasemalla 1966

Jorma Rautakorpi ja Natalia

 Jorma Rautakorpi Kauppatorilla Natalian ensimmäisenä kesänä Helsingissä